У циљу заштите својих грађана, држава прописује законе којима се гарантују основна права потрошача – право на заштиту здравља, безбедности и имовинских интереса и стара се да се они спроводе.
Грађани се све више жале да не успевају да замене оштећени технички уређај и да им трговци одбијају рекламацију или их шаљу у сервис.
Многи потрошачи и не знају да је поправљање производа, у року од две године од тренутка куповине, могуће једино ако се купац са тим сагласи.
Право потрошача на врћање робе
Купац у року од шест месеци од куповине има право на повраћај новца, замену за нови производ или поправку.
А, након шест месеци од куповине, до две године, има право на поправку или замену. У том периоду је терет доказивања на трговцу. Трговац мора да уважи захтев уколико је основан. Ако то одбија да уради, онда потрошач треба да се обрати тржишној инспекцији.
Често се јављају потрошачи са питањем да ли и под којим условима могу да врате, односно замене робу коју су грешком купили, добили на поклон, не одговара им боја или величина и др.
Другим речима, потрошачи желе да врате, односнозамене робу која нема неки недостатак саобрзаности.
Право купца да врати/замени робу (која нема никакво оштећење) зависи од начина куповине, односно, зависи да ли је куповина извршена у малопродајном објекту или је купљена на даљину.
Куповина робе у продавници и онлине куповина
Уколико је роба купљена у самој продавници, претпоставља се да је постојала прилика да се роба испроба и види, тако да не постоји законска обавеза трговца у том случају да врши замену, нити поврат новца.
Постоје трговци који представљају позитиван пример на тржишту, који дају могућност потрошачу да робу врати, али то није законом прописано већ је ствар пословне политике трговца.
Услед такве законске регулативе, развио се тренд продаје поклон ваучера који се могу купити код великог броја трговаца, када желимо да некој особи поклонимо нешто, а нисмо сигурни за величину, боју или укус особе.
За разлику од поменутог, уколико се роба купује путем интернет странице трговца (опрез, ово не важи када се купује од нерегистрованих трговаца који се баве нелегалном трговином посредством друштвених мрежа!) или на неки други начин, а ван пословних просторија трговца, законом је предвиђен рок од 14 дана за поврат робе.
Када се враћа роба купљена на даљину, не мора да се наводи разлог, а једини евентуални трошак јесте накнада за поштанску услугу.
Поштанска услуга приликом враћања робе плаћа се само у случају да нас је трговац о том трошку обавестио, а уколико није, тај трошак пада на терет трговца.
Закључак у бројкама
Да сумирамо у бројкама:
2 године – имате право на оправку и замену робе/услуге иако немате гаранцију (рекламација)
6 месеци – имате право да робу која није исправна замените или тражите новац назад. У тих шест месеци неисправна роба вам може бити и поправљена али изричито уз вашу сагласност
8 дана – је рок у коме трговац мора да одговари на рекламацију
14 дана – имате право да се предомислите и вратите робу без икаквог образложења али само уколико сте је купили на даљину (наручили робу преко Интернета, ТВ продаје, каталога, на презентацији или од продавца који се појавио на вашим вратима)
14 дана – дана је рок у ком је трговац у обавези да вам врати новац за враћену робу која је купљена на даљину
15 дана – рок за решавање рекламације (изузетак су намештај и техничка роба, када је рок за решавање рекламације 30 дана)
30 дана – рок у коме је трговац дужан да вам испоручи купљену робу (уколико није другачије уговорено) у противном је у обавези да вам врати новац
30 дана – од дана подношења рекламације је рок у ком трговац мора да реши прихваћену рекламацију када су у питању техничка роба и намештај
1 година – од дана подношења рекламације трговцу је рок у којем је могуће поднети предлог за покретање вансудског решавања потрошачких спорова
500 хиљада динара – судске таксе су укинуте за све спорове чији предмет не прелази ову суму
Уколико вам је потребан још неки правни савет, будите слободни да нас контактирате и закажете правне консултације.