Законски Рокови за Доношење Решења о Пензионисању

zakonski rok za resenje za penziju

Право на старосну пензију и право на превремено старосну пензију су права из пензијског и инвалидског осигурања за случај старости.

У нашој држави ово осигурање је обавезно и регулисано је Законом о пензијском и инвалидском осигурању.

Поред обавезног, постоји и добровољно пензијско и инвалидско осигурање и њиме се, на основу уговора, могу обезбедити права за случај старости, инвалидности, смрти и телесног оштећења или већи обими тих права од обима утврђених на основу закона, као и нека друга права из овог осигурања.

Услови за пензију

Законом су прописани услови које осигураник мора да испуни како би стекао право на старосну, као и на превремено старосну пензију.

Осигураник стиче право на старосну пензију у два случаја:

  1. Са навршених 65 година живота и најмање 15 година стажа осигурања или
  2. Са навршених 45 година стажа осигурања, без обзира на године живота.

Осигураник може стећи и превремену старосну пензију. Услови за стицање тог права су најмање 40 година стажа осигурања и најмање 60 година живота.

Изузетно од тога, за 2023. годину, жена стиче право на превремену старосну пензију кад у 2023. години наврши 40 година стажа осигурања и најмање 59 година и шест месеци живота.

Коме се подноси захтев за пензију?

Поступак за остваривање права из пензијског и инвалидског осигурања се покреће на захтев осигураника, односно на захтев члана породице за остваривање права на породичну пензију.

Према одредбама Закона о пензијском и инвалидском осигурању осигурана лица и чланови њихових породица могу остварити следећа права:

  1. за случај старости – старосну пензију и превремену старосну пензију
  2. за случај инвалидности – инвалидску пензију
  3. за случај смрти: − породичну пензију
  4. за случај телесног оштећења проузрокованог повредом на раду или професионалном болешћу – новчану накнаду за телесно оштећење и
  5. за случај потребе за помоћи и негом другог лица −  новчану накнаду за помоћ и негу другог лица.

Захтев се подноси надлежној филијали Фонда за пензјско и инвалидско осигурање, према месту пребивалишта подносиоца захтева.

Уколико подносилац захтева у време подношења захтева нема пребивалиште на териоторији Републике Србије, захтев се подноси филијали према последњем осигурању.

Захтев за утврђивање права применом међународних уговора о социјалном осигурању подноси се Дирекцији Фонда у Београду, односно Дирекцији Покрајинског фонда у Новом Саду, док се захтев за утврђивање права применом међународних уговора закључених са државама које су, као републике, биле у саставу СФРЈ, подноси надлежној филијали Фонда.

Захтев за пензију се може поднети писарници фиљале Фонда, путем поште и преко портала е-шалтер.

Законски рок за решење за пензију – Који је и да ли се поштује?

Законски рок за доношење решења за пензију је два месеца од дана подношења захтева.

Међутим, сведоци смо да у пракси то није увек случај, односно да се на решење чека дуже од законом предвиђеног рока. Заправо, колико се чека решење за пензију?

koliko se ceka na resenje za invalidsku penziju

Према подацима из РФПИО време потребно за прикупљање документације зависи од сваког конкретног случаја, али и од врсте пензије за коју се предаје захтев.

Најчешћи разлози за дуже трајање поступка су некомплетни подаци о стажу осигурања, зарадама и доприносима за ПИО.

Подаци могу бити нецеловити и због неуплаћених доприноса за ПИО, непостојања правне и финансијске документације о радном ангажовању особе, потом услед прибављања доказа о радном ангажовању оних који су радили ван земље, те непредавања пријава М-4.

У погледу последњег, почев од 1.01.2019. године престаје обавеза подношења пријава података за матичну евиденцију Фонду у виду М-4 образаца.

Уместо тога, Фонд сам убацује податке у матичну евиденцију преузимањем од других органа електронским путем или их уноси у исту на основу јавних исправа и других доказа заснованих на документацији и евиденцијама које се воде у складу са законом.

Ипак, закључно са 2018. годином послодавац је имао обавезу да до 01. априла текуће године преда М-4 образац ПиО фонду као доказ да су уплаћени сви доприноси за претходну годину.

Понекад, послодавци су уредно уплаћивали доприносе, али нису на време предавали М-4 обрасце, те се практично ради о формалном проблему, а не суштинском. Међутим, и таква препрека треба на време да се отклони.

Према томе, а имајући у виду да пензијски стаж обично траје деценијама, често се за тако дуг период деси неки од наведених проблема. Потребно је на време реаговати, како би се све грешке кориговале пре датума испуњавања услова за пензију.

Да ли подносилац захтева може да утиче на брзину поступка?

Да. Један од начина да будући корисници пензија на неки начин утичу на брзину поступка јесте да провере свој остварени стаж осигурања и уплаћених доприноса.

resenja za penziju

Фонд је омогућио странкама да информације о својим подацима унетим у матичну евиденцију могу да добију не само на шалтерима ове службе већ и преко сајта, посредством рачунара, користећи јединствени ПИН код.

Уз попуњен захтев и личну карту, грађани могу да добију ПИН код бесплатно на шалтерима свих филијала одмах по поднетом захтеву. Важно је напоменути да ПИН код може да се користи неограничено и да гарантује заштиту података и сигурност увида.

У зависности од врсте пензије (старосна, инвалидска, породична), потребна је и различита документација за одлучивање по захтеву. Фонд је дужан да прибави и обради податке о чињеницама о којима се води службена евиденција, а који су неопходни за одлучивање.

Уколико странка изричито изјави да ће те податке прибавити сама, што је такође могуће, онда је она у обавези да достави податке о којима се не води службена евиденција, а који су од утицаја за одлучивање по захтеву.

То се углавном односи на решења о прекиду радног односа, медицинску документацију, доказе о стажу оствареном у иностранству или школовању…

Од велике помоћи грађанима и правним субјектима може бити и сајт фонда www.pio.rs, на којем су им доступни различити електронски сервиси:

  • Кретање предмета – служи за праћење кретања предмета од тренутка подношења захтева до момента добијања решења.
  • Е-захтеви – врста интернет наручивања одређених потврда из фонда, за чије издавање није потребна додатна документација. Преузимање документа заказује се у термину који одговара кориснику.
  • Када у пензију – уношењем основних података може да се прерачуна када ће се остварити право на старосну и превремену старосну пензију.

Посебности поступка остваривања права на инвалидску пензију

Специфичности остваривања права на инвалидску пензију, с обзиром на утврђивање здравственог стања пред лекарским комисијама Фонда, често значе пробијање законског рока од два месеца за доношење решења.

Такође, поступак остваривања права на инвалидску пензију се спроводи по одређеној законској процедури, која подразумева:

  • обавештавање осигураника и његовог послодавца о оствареном потпуном губитку радне способности,
  • њихов законски рок за жалбу који износи 15 дана од дана када је примљено решење о постојању потпуног губитка радне способности,
  • доношење одлуке послодавца о прекиду радног односа и одјава са обавезног осигурања.

Тек након одјаве, Фонд може да доноси решење о праву, које подразумева и обрачун висине пензије у складу са потврђеним подацима из обавезног осигурања.

Уколико вам је ипак потребана професионална помоћ, не оклевајте да нас контактирате и закажете правне консултације.

Leave a Reply

Recent Articles

uverenje o nekaznjavanju
Уверење о Некажњавању – Све што је потребно да знате
February 26, 2024
Како против дискриминације?
February 23, 2024
Отказни рок када запослени даје отказ
February 21, 2024

Области Права