Реч, две о правима пацијената

Пре свега, права и обавезе пацијената регулисани су код нас Законом о правима пацијената (“Сл.гласник РС” бр. 45/2013 од 22.05.2013.године).

Законом о правима пацијената уређена су права пацијената приликом коришћења здравствене заштите, начин остваривања и начин заштите тих права, као и друга питања у вези са правима и дужностима пацијената.

Пацијенту се гарантује једнако право на квалитетну и континуирану здравствену заштиту у складу са његовим здравственим стањем, општеприхваћеним стручним стандардима и етичким начелима, у најбољем интересу пацијента и уз поштовање његових личних ставова. Остваривање наведених права заснива се на партнерском односу пацијента као примаоца здравствених услуга и здравственог радника, односно здравственог сарадника као даваоца здравствених услуга, који је исказан као узајамно поверење и поштовање између пацијента и здравственог радника, односно здравственог сарадника на свим нивоима здравствене заштите.

Закон се примењује како на домаће, тако и на стране држављане који остварују здравствену заштиту у Републици Србији, у складу са законом и потврђеним међународним споразумима.

Пацијентима су загарантована следећа права:

  • Право на доступност здравствене заштите
  • Право на информације
  • Право на превентивне мере
  • Право на квалитет пружања здравствене услуге
  • Право на безбедност пацијента
  • Право на обавештење
  • Право на слободан избор
  • Право на друго стручно мишљење
  • Право на приватност и поверљивост
  • Право на пристанак
  • Право на увид у медицинску документацију
  • Право на поверљивост података о здравственом стању пацијента
  • Право пацијента који учествује у медицинском истраживању
  • Право детета у стационарним здравственим установама
  • Право пацијента да на сопствену одговорност напусти стационарну здравствену установу
  • Право на олакшавање патњи и бола
  • Право на поштовање пацијентовог времена
  • Право на приговор
  • Право на накнаду штете

Такође, на основу поменутог закона, пацијенти имају следеће дуности:

  1. Одговорност пацијента за лично здравље:

– Активно учествује при заштити, очувању и унапређењу свог здравља;

– У потпуности информише надлежног здравственог радника о истинитим подацима о свом здравственом стању;

– Придржава се упутстава и предузима мере прописане терапије од стране надлежног здравственог радника;

    2.  Одговорност пацијента према другим корисницима здравствених услуга:

– Пацијент је дужан да поштује права других пацијената;

    3. Одговорност пацијента према другим здравственим радницима, односно здравственим сарадницима:

– Пацијент је дужан да се према здравственом раднику односи са поштовањем и уважавањем;

– Забрањено је ометање здравственог радника при пружању здравсвене заштите;

– Пацијент је дужан да информише здравствену установу о промени адресе или телефонског броја.

Коме се можете обратити?

Уколико вам није прописана добра терапија, лекар није могао да вам закаже преглед код специјалисте у предвиђеном року или вас је, мимо процедура, посаветовао да преглед обавите у приватној установи, помоћ можете потражити код заштитника права осигураника који постоји у 149 здравствених установа. Постоји још и саветник за заштиту пацијената, службеник општине којем можете да се обратите уколико сте незадовољни понашањем медицинског особља.

Заштитнику осигураника грађани подносе захтев како би вратили новац којим су платили преглед који су обави у приватној пракси. Ово је могуће само уз потврду коју вам издају државна установа која у којој пацијент није успео да закаже преглед у року од 30 дана. Тада пацијент може да напише пријаву заштитнику који се званично обраћа држави тражећи рефундацију трошкова у име осигураника.То је једини начин да пацијент поврати овај новац. Новац је могуће вратити чак и када лекар упути пацијента на болничком лечењу да уради неопходне анализе у приватној установи. У оваквим ситуацијам се најчешће налазе труднице. Значајно је напоменути да се новац не може вратити за интервениције за које постоји листа чекања. Канцеларије ове службе су у болницама или домовима здравља, а најчешће примају притужбе пацијената на трапију коју су добили од лекара или дознаке. Заштитници нису у могућности да налажу или препоручују покретање дисциплниских мера против несавесних медицинара већ искључиво брину о правима пацијената.

Пацијенти који имају примедбу на понашање медицинског особља или сматрају да су медицинари прекршили етичка начела морају да се обрате саветнику за заштиту пацијената. Овај посао обављају искључиво службеници општина, па се канцеларије саветника налазе у зградама локалне самоуправе. Саветници за права пацијената преузели су надлежност од 1. децембра 2013. године. Пацијент који сматра да му је ускраћено право на здравствену заштиту, или да му је поступком здравственог радника, односно сарадника, ускраћено неко од права из области здравствене заштите, има право да поднесе приговор саветнику за заштиту права пацијената.

У даљем тексту издвојио сам податке  о саветницима у нашим појединим највећим градовима:

Канцеларија за заштиту права пацијената – Београд

Седиште свих саветника пацијената за територију Београда је у

Улици Тиршова бр. 1.

Радно време: радним данима од 07:00 – 15:30 часова

Телефон : 011/360-56-34;

е-маил: savetnik.pacijenata@beograd.gov.rs

Ниш

Саветник: Ружица Ђорђевић

Радно време: од 11 до 14

Улица: Пријездина 1

Телефон: 018 504 580

е-маил: djruzica@gu.ni.rs

Нови Сад

Адреса: Градска кућа, Трг слободе број 1

Телефон: 021/420-066, локал 130

е-маил: mihajlo.knezi@novisad.rs и sandra.gavric@novisad.rs

Крагујевац

Весна Стевановић

адреса: Николе Пашића број 6

телефони: 034/6170417 060/2340363

е-маил: savetnikpacijenatakg@kg.org.rs и vesnastevanovic@kg.org

Краљево

Мирјана Словић

адреса: Трг Јована Сарића број 1

канцеларија број 307 – А, 3. спрат

Радно време: од 10 до 14 часова

Е маил: szppkv.ivanpetrovic@gmail.com

Лесковац

Александар Аранђеловић

Дом привреде други улаз, други спрат, канцеларија 15

Радно време: уторак, среда, четвртак од 10 до 12 часова

тел 064 897 40 23

Текст о накнади штете због несавесног лечења можете прочитати овде.

Related Posts

Leave a Reply

Recent Articles

uverenje o nekaznjavanju
Уверење о Некажњавању – Све што је потребно да знате
February 26, 2024
Како против дискриминације?
February 23, 2024
Отказни рок када запослени даје отказ
February 21, 2024

Области Права