Tužba protiv taksi prevoznika u Srbiji – pravni osnov i postupak

Taksi prevoz u Srbiji regulisan je Zakonom o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, kao i propisima koji regulišu zaštitu potrošača. Ukoliko putnik pretrpi štetu zbog nepropisnog ponašanja taksi prevoznika, ima pravo da pokrene tužbu radi naknade štete ili zaštite svojih potrošačkih prava.

Osnovi za tužbu

Putnik može podneti tužbu protiv taksi prevoznika u sledećim slučajevima:

  1. Nepropisna naplata – ako taksista naplati veću cenu od propisane tarifom ili ne uključi taksimetar.
  2. Odbijanje prevoza – ako taksista bez opravdanog razloga odbije vožnju.
  3. Neizdavanje fiskalnog računa – obavezno je izdavanje fiskalnog računa po završetku vožnje.
  4. Nepropisno ponašanje – uključuje grubost, odbijanje prevoza do adrese, vožnju opasnim putem, prekomernu brzinu ili nebezbednu vožnju.
  5. Saobraćajna nesreća – ako putnik pretrpi povredu ili materijalnu štetu zbog greške vozača.

Pravni osnov za tužbu

Tužba se može zasnivati na:

  1. Zakonu o obligacionim odnosima – naknada štete zbog pretrpljene materijalne ili nematerijalne štete.
  2. Zakonu o zaštiti potrošača – zaštita od nepoštene poslovne prakse i neispravnih usluga.
  3. Zakonu o prevozu putnika – nepoštovanje ugovora o prevozu i obaveza prevoznika.

Postupak podnošenja tužbe

Podnošenje prigovora prevozniku – prvo se može pokušati rešavanje spora mirnim putem slanjem pisanog prigovora taksi prevozniku ili nadležnoj inspekciji.

Obraćanje tržišnoj inspekciji – ako se prevoznik ne odazove, potrošač može podneti prijavu tržišnoj inspekciji.

Podnošenje tužbe sudu – ukoliko prethodni koraci ne daju rezultat, putnik može pokrenuti tužbu pred osnovnim sudom prema mestu prebivališta taksi prevoznika.

Dokazi u postupku

Za uspeh u tužbi, potrebno je obezbediti dokaze:

  1. Fiskalni račun ili drugi dokaz o vožnji (npr. GPS podaci iz aplikacije).
  2. Svedoci (drugi putnici, prolaznici, policijski zapisnik).
  3. Medicinska dokumentacija (ako je putnik pretrpeo povrede).

Zaključak

Taksi prevoznici imaju zakonske obaveze prema putnicima, a putnici imaju pravo na zaštitu ukoliko prevoznik prekrši propise. Pravilnim korišćenjem pravnih instrumenata, moguće je ostvariti naknadu štete ili obezbediti zaštitu svojih potrošačkih prava.

Ako imate konkretan slučaj i želite pravni savet, preporučuje se konsultacija sa advokatom.

Tekst o naknadi štete u slučaju povrede u GSP-u možete pročitati ovde.

Related Posts

Leave a Reply